Les geven, Happy Birthday en nog veel meer - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Elize Roos - WaarBenJij.nu Les geven, Happy Birthday en nog veel meer - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Elize Roos - WaarBenJij.nu

Les geven, Happy Birthday en nog veel meer

Door: Elize

Blijf op de hoogte en volg Elize

20 Februari 2012 | Oeganda, Arua

Het is al weer even geleden, dus het is weer tijd voor een update!
Aller eerst bedankt voor alle felicitaties en kaarten! Erg leuk om post te krijgen :).
Ik heb inmiddels al een aantal scholen gezien. Het is erg interessant om alle verschillen te zien. Op de dinsdagmorgen geef ik les op ‘Good day’ nursery. Dit is een privé kleuterschool.
Het is erg klein, je hebt er 3 klassen. Baby class, middle class en top class. Ik geef de top class les want zij verstaan het beste Engels. Dat is op zich wel handig aangezien ik niet meer lubharra ken dan de begroetingen. De leerkrachten zijn erg aardig en enthousiast! Ze doen hun best en dat is erg leuk om te zien. Jan Lucas gaat ook naar deze school dus het is ook leuk om te zien wat voor onderwijs hij in de ochtenden krijgt.
Op woensdag- en donderdagochtend geef ik les op ‘Ushindi private school’. Dit is de basisschool waar Anne Fleur en Ruben op zitten. De leerkrachten vinden het helemaal geweldig dat ik er ben en ik mag overal lesgeven en in wat ik wil. Je geeft hier namelijk een vak en je hebt geen groep.
In P6 ben ik begonnen om Engels te geven en in P1 geef ik muziek en dans + spellen.
Het fijne van deze school is dat alle kinderen redelijk goed Engels spreken en verstaan. Dit is een groot verschil met de overheidsschool ‘Demonstration’.
Hier ben ik tot nu toe 2 ochtenden geweest. Het is erg interessant maar voor een mzungu (witte) niet te doen. Zelfs de oudste kinderen in de school verstaan mij erg slecht / niet.
In P6 ging ik mij even introduceren maar ik kon net zo goed tegen een muur praten. 168 paar ogen op mij gericht en ze begonnen te lachen of ze keken mij aan van ‘Eeh, wat zeg je?’.
Ik dacht alleen maar: ‘het is helemaal niet grappig!’ Gelukkig heeft de leerkracht het even vertaald in het Arua-Engels en een deel in Lubharra. Ik vond het echt super om gezien te hebben maar daar lesgeven zou zonde zijn van de tijd aangezien ze mij niet verstaan.
Op deze school is ook een blinden afdeling. Dit is wel een beetje een trieste bedoeling. De jongens slapen ook op de compound van de school. Dit ziet er nu redelijk uit want brits echtpaar heeft hier in geïnvesteerd. Het schijnt echt heel triest/vies te zijn geweest want ze waren blind dus konden ze het toch niet zien en daarom hoef je dus niet een mooi/net verblijf te geven. Dat is de mentaliteit.
Ze hebben daar machines om braille te leren en wat schoolvakken. Aangezien alle lessen toch klassikaal worden gegeven met alleen de leerkracht aan het woord, wonen de jongens deze gewone lessen bij. In de middag krijgen ze het echte ‘blinden’ onderwijs.
Het is echt super hoe gastvrij de scholen hier zijn!

De afgelopen weken waren erg leuk en gezellig! Vorige week ben ik naar een Valentine Party geweest! Als cadeautje van twee Amerikaanse meiden. Samen met hen en Betty (een lokale vrouw) en een vriendin van haar zijn we hier naar toe geweest. Er was een live band en het was bij een hotel dus je kon gewoon drinken krijgen! We zijn maar niet aan de wijn gegaan aangezien er aardig wat lokale mensen waren. Want wijn is slecht voor je! Christenen drinken geen wijn want je wordt er alleen maar dronken van. Ze zijn er hier ook heilig van overtuigd dat er in de bijbel wijn zonder alcohol werd gedronken. Haha, zo grappig! Ze hebben nog meer van die onzin dingen. Hagedissen zijn giftig en als je er een aanraakt, ga je dood. Alleen tovenaars eten hagedissen en vleermuizen.
Oow! En dit verhaal moeten jullie ook echt weten!.
Dit verhaal is op de radio geweest, in de kranten en iedereen weet het.
In één van de wijken van Arua is er een geit bevallen van een kind (een echte, mensen, baby). De mensen vonden dit zo verdacht dat de politie is ingeschakeld. De geit is gearresteerd en in een politie cel gezet. Ja, en dit is echt waar volgens de mensen :). Geniaal toch? Haha, we hebben er met de expats erg om gelachen.
Het was erg bijzonder en leuk om mijn verjaardag hier te vieren. In de ochtend moest ik gewoon lesgeven dus heb ik niet veel bijzonders gedaan. Voordat ik naar Ushindi ging is er voor mij gezongen en heb ik een cadeautje van Anne Fleur gehad. Ik wist alleen dat ik na het lesgeven naar huis moest komen. Ik ging dus naar huis en toen werden we opgehaald door een auto vol vrouwen ;). Latoya, een Amerikaanse vrouw van het peace corps, was 2 dagen voor mij jarig dus zij was er ook bij. We hadden allebei geen idee waar we heen gingen. Door het centrum, langs de moskee, links richting het vliegveld maar daar gingen we niet heen. Achter een hek zat een indiaas restaurant. Heerlijk!
Groenten curry, geit, kip, naan en chapatti! Ik heb heerlijk gegeten en wat het ontzettend gezellig!
Na de lunch hadden we de Bijbelstudie en daar stond voor ons een happy birthday cake! En bloemen! Het was echt een heerlijke dag! Maria, een duitse vrouw, was de dag voor mij jarig, die kwam ook nog even langs.
Zaterdags hebben we de verjaardag van Jan Lucas en Sarah gevierd. Sarah is de dochter van Maria.
De verjaardag is in White Castle gevierd! Het was erg geslaagd! Heerlijk weer, we hebben spelletjes gedaan en gezwommen. De kinderen waren er van expats. Het zat vol met de mzungu’s! :).
Het was echt super! Nu beginnen we weer aan een normale week :).

Ik wil jullie nog even bedanken voor het lezen van mijn blog! Het is leuk om te weten dat het gelezen wordt :).



  • 20 Februari 2012 - 17:59

    Romy:

    Wauw, wat een grote klassen! Ik vind 29 leerlingen al veel.. :P
    Misschien dat ze daar wel een stukje 'braver' zijn met een minder grote mond dan Nederlandse kinderen? Dat zag ik van de zomer in ieder geval wel in Curacao, wat een verschil zeg.

    Geniet ervan he!

  • 20 Februari 2012 - 18:18

    Elize Roos:

    Haha, ja ze zijn wel wat braver maar meer door dreigementen en straffen dan van nature ;p. Maargoed je hebt geen schreeuwende kinderen in de klas :). Het is inderdaad een heel groot verschil. Het lijken bijna voorbeeldige leerlingen als ze zo rustig in hun bankjes zitten!

  • 21 Februari 2012 - 09:10

    Ellen Schakel:

    Je hebt weer leuke dingen meegemaakt zo te horen! Veel plezier/succes weer deze week. XX

  • 21 Februari 2012 - 09:15

    Ma Roos:

    wat maak jij veel mee zeg,je kan een boek schrijven, ook defelicitaties van aart zijn moeder zij heeft gebeld, zij zou graag de fam den breejen zien .dus hebben wij ze hier uitgenodigd. om een keertje te komen en datze via de webcam de familie te zien .moet je wel zeggen waneer het jullie uitkomt veel liefs en kusjes van moeder els doei

  • 21 Februari 2012 - 14:46

    Piet En Tera:

    Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet van je tijd daar. Het is iets wat je hele lieven bij zal blijven. Het zal als een waardevol stukje van je leven zijn. Liefs

  • 22 Februari 2012 - 14:51

    Lianne:

    Leuk om je verhaal te lezen!! Ik had die geboorte wel willen zien, haha een mensen baby uit een geitje ;p. Terecht dat dit de landelijk pers haalt natuurlijk, het is een bijzonder verhaal ;p. Geniet lekker nog even daar!! En donderdag moet je even naar de lucht kijken, dan vliegt Jaap over ;p

  • 25 Februari 2012 - 20:18

    Eelko En Roos:

    Habari Mzungu!
    Leuk om weer wat van je te lezen. Ook nog van harte met je verjaardag. Pongezi!
    Veel succes met al je bezigheden en avonturen......

  • 26 Februari 2012 - 10:56

    Connie Bui:

    Hee Elize!zo te lezen heb je het erg naar je zin,gelukkig maar hier gaat ook alles goed,het voorjaar komt er heel voorzichtig aan,mis je dat daar in Oeganda niet,daar is het altijd het zelfde klimaat wel lekker altijd zon!geniet van je tijd daar en tot over een paar maanden!!

  • 26 Februari 2012 - 16:12

    Sari:

    Wat een leuk verslag weer! :)

  • 26 Februari 2012 - 18:28

    Ronald Overduin:

    Hoi Elize,

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Wat een verhaal zeg, van die geit. Haha.
    Geniet van de tijd die nog voor je ligt.
    Gaaf dat je dit doet.

    Groetjes,

  • 05 Maart 2012 - 10:14

    Ome Floor En TJ:

    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt daar. Kun je alvast wennen dat de klassen groter worden ;). We willen overigens wel een foto in die nieuwe rokken die je laat maken, lijkt me leuk. Je doet ervaring en indrukken op die je hele leven meegaan, dus geniet er van.
    Groetjes
    Ome Floor en TJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elize

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 2109
Totaal aantal bezoekers 32435

Voorgaande reizen:

14 Januari 2012 - 05 Juli 2012

Lesgeven in Arua

Landen bezocht: