Op de helft - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Elize Roos - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Elize Roos - WaarBenJij.nu

Op de helft

Door: Elize

Blijf op de hoogte en volg Elize

18 April 2012 | Oeganda, Arua

Op de helft! Vandaag zou ik anders weer in Nederland hebben gestaan. Ik moet zeggen dat dat wel een vreemd idee is. Gelukkig is mijn visa verlengd, dan ben ik tenminste niet illegaal in Uganda.
Het was een hele ervaring om Pasen hier te vieren! Het begon eigenlijk met palm zondag. Een aantal van jullie hebben de foto’s gezien via facebook. Een aantal dagen voor de zondag kleurde het aardig groen in Arua en Mvara. Niet door de beloofde regens, die de lokale mensen al 2 maanden voorspellen maar door de palm takken. Deze komen vanuit Congo / Rhino Camp en worden hier verkocht voor palmzondag. Ze worden niet alleen gebruikt op de zondag maar alles wordt er mee versierd. Huizen, fietsen, bodda’s, duka’s, winkels, kerken enz.
In de stad had ik even een aantal palmen gekocht voor de zondag. Het was een geweldige ervaring!
De blijheid en dit was echt een afrikaanse dienst! De mensen zwaaien met hun takken, dansen, roepen hosanna en halleluja. Ze hebben hun mooiste kleding aan en het is echt een feestdag.
Als de dienst is afgelopen worden de takken verzameld en ze bewaren deze te verbranden. Het as van de takken wordt dan gebruikt voor as woensdag.
Tijdens ‘Holy Week’ wordt er elke dag een dienst gehouden om stil te staan wat Jezus voor ons heeft gedaan. Deze waren alleen wel in het Lubarra, dus ik kon alleen het welkom en het eind van de dienst verstaan ;).

Nursery Good Day
Op de nursery hebben we ook over Pasen gewerkt! Uiteraard hebben de kinderen eieren geverfd en een de oudsten hebben een paas diorama gemaakt. Ze vonden dit helemaal geweldig!
Ze waren er zo voorzichtig mee, dat was zo schattig. Eieren kunnen breken en als ik dit deed met Nederlandse kinderen zijn er binnen een minuut wel een aantal gebroken maar hier niet.
Ze waren alle 54 nog heel!
Het is zo leuk om hier les te geven. Hoewel ik de baby class nog wel erg jong vind. Ze gaan hier naar de nursery (eigenlijk een soort pre-school) als ze 3 jaar oud zijn.

Ushindi
P6 een super leuke klas! Veel collega’s klagen over deze klas maar ik vind ze zo leuk!
Ze houden van praten en durven wat tegen je zeggen, super leuk! I.p.v. 10x herhalen wat de leerkracht zegt en dan nog eens 15x opschrijven en dood stil in de klas zitten. Dat is wat de leerkrachten liever zien.
Het is wel pittig om hun Engels te verbeteren. Het spreken van de taal beheersen ze prima maar de grammatica, ooef! Dat kost wel even tijd, maar het is wel leuk om te doen.
Nu staat het even op een laag pitje want de afgelopen weken hebben ze testen gehad en hebben ze revision, correctie, gedaan. Deze week eindigt term 1 dus hebben ze weer toetsen en daarna een vakantie van 3 tot 4 weken. Niemand weet hoelang die precies duurt.
Ik zou ook graag jullie gebed willen vragen voor deze school. Ushindi is een privé school die nog niet heel lang bestaat. Het is een christelijke school met een uitstekende reputatie. Ze leveren de beste kwaliteit in Arua district. Een aantal jaren geleden hebben ze land gekocht met alle officiële documenten en alles was goed gekeurd. Dit land is verkocht door de familie van de overleden man. Hij was de eigenaar. Nooit is er geklaagd of een protest ingediend maar dat is veranderd.
Een van de familie leden is het er toch niet mee eens en heeft de school aangeklaagd. Deze zaak loopt nu al 3 jaar en tot nu toe heeft de aanklager gelijk gekregen door middel van omkoping.
De rechter heeft het koopbewijs van het land nietig verklaard. Hier is de school het niet mee eens is ze zijn naar het ‘hoge gerechtshof’ gestapt. Deze rechter is al een aantal keer niet komen opdagen maar helaas is de tegenpartij aardig rijk en heeft veel connecties in de politiek.
Het zou eigenlijk onmogelijk moeten zijn dat de hoogste rechter deze zaak als goed verlopen verklaart. Dit zal betekenen dat in Uganda niemand zeker is van zijn of haar land. Je officiële papieren betekenen opeens niets meer. Maarja wat doe je tegen corruptie?
We bidden allemaal dat het een eerlijke, onpartijdige rechter mag zijn.

Vakantie!!!
Jaa, ik ben op vakantie geweest! Dit was echt super! We vertrokken toen het nog donker was aangezien het een ritje is van 13 uur. De eerste anderhalf uur reden we op een geasfalteerde weg dus gaf het niet zoveel dat het nog donker was. We zijn door het grootste nationale park van Uganda gereden, Murchison National Park. Bij de ingang werden we gewaarschuwd voor leeuwen maar we hebben ze helaas niet gezien. We hebben veel dieren gezien! Giraffe, olifant, buffelo, zwijntjes, echt van alles. Halverwege de reis, in Masindi, zaten we bijna vast in de modder maar dankzij de 4-wielaandrijving en hulpvaardige kinderen bleven we op de weg en kwamen we door de modder heen. Het was wel grappig!
Dit heb ik zelf helaas niet op mijn camera want mijn camera weigerde uiteraard om gewoon normaal te werken als iedere andere camera! Grr! (foto’s volgen nog)
Oowja, mijn mede passagiers waren Hannah (Duits), George (USA), LaToya (USA). Gevarieerd van jong tot oud! Het was echt heel gezellig.
Hoe langer wij reden, hoe groener het werd. Het land is daar veel vruchtbaarder, wegens door meer regen), en de president van Uganda komt uit het zuid-westen. Er is veel geld naar dit gebied gegaan en dat kan je merken. Bijna overal heb je geasfalteerde/verharde wegen en ong. 24 uur per dag stroom. Dat hebben we in het noorden niet.
We hebben een aantal plekken bezocht rondom Fort Portal. The caves & waterfall, crater lakes, semliki national park, hot springs. Dit was allemaal echt heel leuk! Overal krijg je leuke verhalen en verhalen over bijgeloven. Het voelde daar vooral als een jungle! Erg leuk om eens echt mee te maken en te zien i.p.v in Burgers Zoo, Arnhem.
Op woensdag zijn we via Kyenjojo, Hoima, Para weer naar Arua gekomen. Woensdag op donderdag hadden we een woman retreat in The White Castle, met de Bijbelstudie groep.
Dit was zo inspirerend! De schoonmoeder van Joanne, Beth Coppedge, kwam spreken. Zij waren op bezoek bij hen maar ze wilde wel een Bijbelstudie houden met ons.
In Amerika is zij een bekende spreekster als het gaat om het christelijk geloof en je persoonlijk geloof levend houden. Het was echt even een moment om weer ‘op te laden’.
Hier leef ik eigenlijk veel bewuster en je komt zoveel mensen tegen die in Jezus Christus geloven.
De vrouwen groep waarmee we elke week Bijbelstudie hebben, is zo inspirerend.
Een aantal vrouwen leven zo dichtbij God, ik kan zoveel van hen leren! Ontzettend gaaf!
Ik dank God voor alles wat ik hier mag doen, mag leren.


  • 19 April 2012 - 09:06

    Elsroos:

    lieve elize wat leer je veel daar. en wat kom je veel tegen.je moeder kan nog wat van je leren.ik hoop dat je weer helemaal opgeknapt bent.en pa en ik wensen je Gods liefde en trouw en kracht toe veel liefs en een dikke knuffel do0ei.

  • 19 April 2012 - 09:06

    Elsroos:

    lieve elize wat leer je veel daar. en wat kom je veel tegen.je moeder kan nog wat van je leren.ik hoop dat je weer helemaal opgeknapt bent.en pa en ik wensen je Gods liefde en trouw en kracht toe veel liefs en een dikke knuffel do0ei.

  • 19 April 2012 - 09:06

    Elsroos:

    lieve elize wat leer je veel daar. en wat kom je veel tegen.je moeder kan nog wat van je leren.ik hoop dat je weer helemaal opgeknapt bent.en pa en ik wensen je Gods liefde en trouw en kracht toe veel liefs en een dikke knuffel do0ei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elize

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 3252
Totaal aantal bezoekers 32441

Voorgaande reizen:

14 Januari 2012 - 05 Juli 2012

Lesgeven in Arua

Landen bezocht: