Stukjes koe - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Elize Roos - WaarBenJij.nu Stukjes koe - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Elize Roos - WaarBenJij.nu

Stukjes koe

Door: Elize

Blijf op de hoogte en volg Elize

28 Januari 2012 | Oeganda, Arua

Ik begin steeds meer in te burgeren :). Mensen lachen me niet meer uit als ik ‘mi ngoni’ / ‘ma muke’/ ‘awadifo’ zeg. Dat lijkt mij een positief teken. Ze bedanken mij voor het komen naar Uganda en zijn heel nieuwsgierig, aardig en vriendelijk.
Ik weet nu waar ongeveer alles zit in Arua, er zijn 3 supermarkten. Twee ervan zijn van chinezen en een supermarkt is van een lokale man. Ze hebben wel een beperkt/ incidenteel assortiment maar als je langs alle 3, de markt en de vrouwen langs de weg bent geweest, heb je toch aardig al je inkopen.
In Mvara/Arua zit ook een teachers training school. Latoya (peace corps US), geeft daar les en ik ga haar lessen een keer bijwonen. Ik ben heel benieuwd wat voor opleiding de leerkrachten hier krijgen. Ik ben al uitgenodigd voor een nursery school, een private primary school en een lokale (overheids) primary school. Vooral naar de laatste ben ik erg benieuwd! Er schijnen ong. 120 leerlingen in een klas te zitten. Ik ben dus erg benieuwd hoe de leerkracht les geeft. Het lijkt mij namelijk onmogelijk om alle leerlingen voldoende ondersteuning te bieden. Later hoor je er wel meer over!

Home schooling!
Het thuisonderwijs aan de kinderen van Aart en Geesje gaat erg goed! Ze zijn enthousiast en gaan tot nu toe graag naar ‘school’, Het is wel grappig want, tijdens het lesgeven noemen ze mij echt juf maar daarna is het gewoon weer Elize. Er is dus een onderscheiding de ‘rollen’ die ik heb.
Ik geef de kinderen nu in de ochtenden les en straks schuift dat naar de middag. Ze gaan in de ochtenden namelijk naar een private school (lokaal) waar ze in het Engels les krijgen.

Ik heb al iets meer jongeren ontmoet! Er is een groep Amerikaanse meiden en nog 2 meiden die gaan lesgeven op een middelbare school. De laatste twee zijn iets ouder maar erg aardig!
Nick, een Amerikaanse jongen, over wie ik veel hoorde van de kinderen en de vrouwen bij het project van Geesje, heb ik ook ontmoet. Erg aardig! Dus ik leer langzaam aan steeds meer mensen kennen. Dat is erg leuk! Nu moet ik alle namen nog even goed onthouden :), is wel zo aardig;p.
Oow, en vandaag was er ook iets leuks! Bij de kerk en het voetbalveldje was een bruiloft! Ze verwachtten ongeveer 3000 gasten! Dat is nog eens een feestje! De entree van de kerk was versierd en verder op waren er heel veel vrouwen aan het koken. Daar ben ik even gaan kijken, quite amazing! Ze wilden allemaal erg graag op de foto en gingen zelfs poseren! Zo leuk! :).
Maar respect voor die vrouwen! In 35 graden op een houtvuurtje koken voor 3000 man.. Ik doe het ze niet na. Ik had even een rondje gelopen en toen kwam er een man naar mij toe. Ja, waarom neem je allemaal foto’s van de kokende vrouwen maar niet van ons, vroeg hij. Ik had hen eigenlijk nog niet helemaal gezien. Ik had ze zien zitten, maar ja, die mannen zitten overal maar te zitten. Dus ik dacht dat ze een het toe kijken waren maar dat was niet zo. Dit was een groepje die er waren om de 6 koeien te slachten. 5 waren er al aan de beurt geweest en er kwam er nog eentje aan. Vol trots lieten ze me het zien. Nou, ik draaide me om en zei: ‘Wow..’ Daar lagen heel leuk 5 koeien hoofden + benen + verschillende losse stukjes op de grond. De mensen om mij heen lagen helemaal dubbel! Ik weet niet hoe mijn gezichtsuitdrukking was toen ik het zag, maar ik denk dat grappig was.
Ze hebben hun hulp aangeboden om op mijn bruiloft de koeien te slachten en aangezien ik nog geen plannen in die richting heb, hadden ze ook nog wel een aantal huwelijkskandidaten voor me. Aangezien mijn vader hier niet rond loopt, wilden zij die taak wel overnemen. Ze verwachtten dan wel iets van rond de 10 koeien geloof ik.. Ik vond het heel aardig maar heb het maar vriendelijk afgewezen.

Al met al, weer hele leuke dingen gezien, mensen ontmoet en ik vind Uganda steeds leuker worden! :).

  • 29 Januari 2012 - 11:00

    Margreet:

    Ik ben nog even m'n tranen aan het wegvegen, het klinkt allemaal echt geweldig daar! Haha, die mannen, fantastisch! En wie weet zit die huwelijkskandidaat wel tussen die nieuwe mensen die je daar leert kennen :-) Grappig is die omschakeling met kinderen hè, wij hadden dat ook wel met meester/juf en papa/mama, en het gaat zo vanzelf :-) Geniet lekker verder, maar dat komt wel goed!! Liefs ons

  • 29 Januari 2012 - 14:52

    Ome Floor En TJ:

    Je maakt nog eens wat mee, zeg. Fijn dat het les geven goed verloopt en je zoveel nieuwe mensen ontmoet.
    Je bent dus tien koeien waard, altijd leuk om te weten. Maar denk aan wat Linda jou hebt verteld op ome Floor zijn verjaardag ;). En wat Marcel daar ook van vindt.
    We wensen je een goede tijd toe daar en Gods zegen toegebeden.

  • 29 Januari 2012 - 16:17

    Ma En Pa:

    Je maakt zo best het een en ander mee. valt ons tegen dat jij maar 10 koeien waard bent. aan de anderekant, 10 stuks NL stamboekvee is al een aardig kapitaaltje maar afrikaanse runderen zijn denk ik wat minder waard.
    succes met lesgeven en je bezoeken aan de lokale scholen.

    Groetjes

  • 29 Januari 2012 - 18:35

    Sieb En Hann:

    He Elize,

    wat een toffe dingen gebeuren daar! Super dat alles een beetje begint te lopen, wat ons betreft klinkt het alsof je al heel wat mensen kent! En ik hoop dat ze je nu aan allemaal leuke jongens gaan koppelen daar ;) lijkt me wel grappig!

    Succes met les geven en ook met het bekijken van alle scholen enzo! Super cool voor jou!

  • 29 Januari 2012 - 23:20

    Annemarie:

    Fijn Eliesje! :)
    Echt leuk om te lezen en te zien (behalve die koeienhoofden, volgende keer even waarschuwen voor de schokkende inhoud. ;-)) wat je daar allemaal doet.
    Minder leuk om te zien dat het daar 25 graden is en hier bijna -25. Heeft fam. den Breejen toevallig niet nog een uitvreter nodig? Kom ik daar heen. :)

    Geniet er van!! xx

  • 30 Januari 2012 - 15:01

    Ellen De Fijter:

    Hahaha wat een heerlijk verhaal!
    Je bent toch echt wel meer waard dan 10 koeien hoor! Toch fijn dat ze met je meedenken;)

    Goed om te horen dat je al iets meer je draai begint te vinden.
    En dat de kinderen enthousiast zijn, helpen je smileys al?:)

    Leuk om je verslagen te lezen, tot snel lieve Elize!

    Liefs Ellen

  • 30 Januari 2012 - 18:13

    Ma En Pa:

    wij krijgen een koude week, het gaat vriezen 10 graden onder 0. ooksneeuwt het nu.dus alles is wit. en wat de koeien betreft ben je hier ongeveer 20.000 euro waard .aan een boer gevraagd.dus kom maar weer lekker terug naar giessenburg.je bent van harte welkom.succes gewenst met je kinderen .ook aart en geesje hartelijke groeten.en de kinderen. een dikke knuffel van ons .doei-.

  • 30 Januari 2012 - 21:08

    Petra:

    Fijn dat het zo goed gaat je maakt nog eens wat mee daar.
    En misschien toch nog grenzeloos verlieft, zouden je pa en ma leuk vinden.
    Wij gaan lekker schaatsen van het weekend. veel plezier nog xxx

  • 07 Februari 2012 - 18:11

    Elize:

    lieve elize, het heeft zo hard gevroren dat je op de giessen kan hier min 10 het is erg koud hier. ik zal het is erg drukmorgen fotos maken ,dan kun het zien van allen tantes de lievegroetjes. en van ons 3 veel liefs.

  • 07 Februari 2012 - 18:11

    Elize:

    lieve elize, het heeft zo hard gevroren dat je op de giessen kan hier min 10 het is erg koud hier. ik zal het is erg drukmorgen fotos maken ,dan kun het zien van allen tantes de lievegroetjes. en van ons 3 veel liefs.

  • 08 Februari 2012 - 22:38

    Luciënne:

    hey Elize. Ikke moet bekennen dat ik nu pas al je verslagen heb gelezen! :$
    Mare ik vind het wel super grappig!
    Dus kom maar op met de volgende, die lees ik sneller!

    Wauw, het lijkt mij heel apart om zon bruiloft en een bruidsschat van koeien enzo mee te maken. Heel raar voor ons begrip, maar ik vind het superleuk voor je dat je dat ook eens hebt kunnen zien.

    Nou ik wens je nog veel plezier, wijsheid en God's zegen toe in het verre, warme Uganda!

  • 10 Februari 2012 - 19:59

    Opa En Oma:

    we hebben net je brief gelezen en er van genoten.wat een belevenis in uganda te zijn en daar leuk werk te mogen doen.geniet en tel je zegeningen.we kijken uit naar je volgende brief. elize veel liefs en veel zegen ,gewenst door oma en opa.er is een kaart voor je verjaardag onderweg.hopelijk komt die nog aan ook!groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elize

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 32439

Voorgaande reizen:

14 Januari 2012 - 05 Juli 2012

Lesgeven in Arua

Landen bezocht: